Ekstra Bladets nye design - genialt eller katastrofalt?

Som mange sikkert har bemærket, så fik Ekstra Bladet i går nyt design, og særligt forsiden er der sket en hel masse med.

Det nye design har i den grad fået folk op at stolene og har fået meget kritik med på vejen, se eksempelvis alle kommentarerne på denne artikel:
ekstrabladet.dk. - før og NU!
Men, før jeg selv giver mit besyv med, så synes jeg lige at vi skal starte med en lidt historik.

Historien fra det kolde Nord

Tilbage i juni 2008, nærmere betragt d. 12. juni kl. 16, gik nordmanden Torry Pedersen (koncernchef og chefredaktør for Norges største avis Verdens Gang) på scenen til Mediernes Internetpris for at holde en præsentation med titlen: “Hvordan skaber man en succesfuld netavis”.

Udgangspunktet for præsentationen var naturligt nok vg.no og hovedkonklusionen var, at hurtige og “grimme” nyheder var det som brugerne ville have.
Problemet med præsentationen var, efter min mening, at der var meget få tal til at underbygge det der blev sagt, her tænker jeg især på tal som kunne adskille effekten af webdesignet kontra det at være først med de store nyheder. Grunden til at det er vigtigt at få afklaret er det faktum, at godt design ikke kan redde dårligt indhold, men at godt indhold godt kan redde dårligt design - det gamle mantra “content is king” passer i allerhøjeste grad stadigvæk.
Med andre ord, så bød præsentationen ikke på noget svar på, hvorvidt det var den enormt høje opdateringsfrekvens, med et stort fokus på at være først med alle nyheder, eller om det var det “grimme” webdesign der var den væsentligste årsag til successen.

Hvorvidt det var denne præsentation eller der har været andre årsager skal jeg ikke kunne sige, men pr. 1/12 2008 ansatte Ekstra Bladet Geir Terje Ruud, der kommer fra netop VG, som ledende redaktør af ekstrabladet.dk, og det er derfor oplagt at formode, at det er ham som har været primus motor af det nye design.

Men, nok historie, tilbage til det nye design.

Designet

Først er det vigtigt at starte med en præmis, og den er at design og indhold skal passe sammen.
For Ekstra Bladet betyder det, at det hurtige, skarpe og nogen gange lidt billige indhold, naturligvis ikke skal pakkes ind i et design som ligner et eksklusivt mode-magasin og ej heller et design som afspejler stor dybde og seriøsitet.
Hvis det er den eneste præmis man kigger på, så kan man på nogen punkter godt forsvare det nye design, for meget billigere bliver det ikke - der er tale om et rent kuponkatalog.

Men det betyder så også at det automatisk får nogle andre af kuponkatalogets kvaliteter, eller mangel på samme, nemlig et udtryk som signaler useriøsitet, dårlig kvalitet og andre ikke særligt flatterende begreber.
Spørgsmålet er så, har Ekstra Bladet et ønske om at være SÅ billigt? Mit bud er, trods alt, nej.

Det var så den overordnede strategi bag designet på hele image- og branding-siden, det næste spørgsmål der er værd at stille er så:
Hvad er den aller vigtigste funktion for en forside på en netavis?

Det korte svar er, at den skal skabe et hurtigt overblik over de vigtigste nyheder, og hvis der er et punkt hvor det nye design i den grad fejler, så er det lige netop her.
Første gange jeg kom ind på den nye side var jeg ved at gå i panik, for jeg troede simpelthen at jeg var ved at få et epileptisk anfald, så rodet er det første indtryk.
Og jo længere man scroller ned på siden, jo være bliver det.

Intet holder kant, intet holder margin, linier der ikke er høje nok til at hele bogstavet kan være der, nogen tekster skifter farve ved mouseover - andre gør ikke, skriftstørrelser der hele tiden ændrer sig….
….og sådan kan man blive ved.
Det eneste positive på den front med det nye design, er at man generelt bruger større billeder end tidligere, men det kan hverken forsvare eller undskylde at alt andet er virkelig, virkelig skidt.

Reload

En anden ting jeg har lagt mærke til er, at siden nu automatisk står og refresher engang imellem (måske hvert 5. minut, har ikke målt det præcist), hvilket jo i teorien lyder meget smart, for hvis man har siden åben i sin browser, så vil den jo altid have de seneste nyheder.

Men, det betyder så til gengæld også, at er man scrollet ned på siden, tabber væk fra den og kigger på den igen nogle minutter efter, så kan skærmbilledet pludselig være et helt andet end det man forlod.

Og, hvad gør man i forhold til annoncører og statistik?
Man kan jo næppe tillade sig, f.eks. på FDIMs topliste, at tælle sådan et auto-refresh med som en ny sidevisning, og skal annoncørerne også betale for ny visning af reklamerne, selvom der måske slet ikke sidder nogen foran skærmen?

Det kan sagtens være at der er styr på begge disse ting, har ikke forhørt mig hos nogen, men det er i hvert fald noget man skal være opmærksom på.

Styrkeprøven

Men, når alt er sagt, så må Ekstra Bladets nye design siges at være det ultimative showdown for “den norske model”.
De har nemlig i høj grad allerede praktiseret at have mange små og hyppige opdateringer, så medmindre de ændrer væsentligt på den front, så bør man rent faktisk kunne måle den præcise effekt af det nye design.

Jeg kan så kun tro, håbe og bede for, at tallene viser det samme som mine øjne og al logik fortæller mig, nemlig at der er tale om noget makværk - time will tell.

Screenshots

Tingene kan jo ændre sig, så som reference er her et par screenshots fra i dag:
Screenshot af Ekstra Bladets forside (uden reklamer)
Screenshot af Verdens Gang forside (uden reklamer)



Del:These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • del.icio.us
  • digg

11 kommentarer

  1. Claus siger: (6. marts 2009 kl. 17:31 )

    ja brugervenlighedden er i al fald sløjfet helt og holdent, man kan ikke skimme overskrifterne mere og man skal scrolle op og ned hele tiden for bare at prøve at danne sig et overblik men det er umuligt da det hele flyder ud i noget der minder om an plance fra et 6. klasse projekt på en folkeskole.
    jeg har måtte lede efter et nyt sted at få mine nyhedder, men efter at ha’ kigget rundt omkring ser det ud til at denne måde at servere nyheder er den nye trend :( håber snart der er nogen der tør stå imod flokken af inkompetente chefredaktører og webdesignere

    mvh
    en skuffet og tidligere bruger af eb.dk

  2. Søren siger: (6. marts 2009 kl. 17:44 )

    Rigtig fin artikel, som kommer mere seriøst omkring problemstillingen.

    Min fornemmelse er at ekstrabladet.dk nu appelerer en del mere til de ikke-så-frekvente ekstrabladet.dk-læsere, dvs. dem som måske kun besøger siden et par gange om dagen. De vil helt sikkert få mange aha-oplevelse og klikke sig mere videre end før (= faldende såkaldt bounce rate).

    Dem som får et problem er det mega-frekvente brugere, men disse personer er faktisk meget bedre stillet med at bruge diverse rss-feeds, osv. Det tror jeg er en tendens vi vil se i fremtiden.

    Tilbage står om trafikken stiger el. falder. Det er ikke fair at bedømme over kort tid, men om nogle måneder eller lignende kan man nok komme med nogle foreløbige konklusioner.

    M.v.h.

    Søren
    (som har været med til at implementere meget af teknikken på ekstrabladet.dk).

  3. Mads Buch Stage siger: (6. marts 2009 kl. 19:11 )

    Hej Søren,

    Ja, dem der bruger Ekstra Bladet lidt mindre vil givetvis ikke døje helt så meget med den springende prioritering - eller hvad man nu skal kalde det - men, spørgsmålet er:
    Er det virkelig nødvendigt at gøre det så grimt for at give dem denne aha-oplevelse eller kan det ikke opnåes på en anden måde, som ikke generer resten?

    Det er klart at et så rodet design tvinger øjet til hele tiden at tage stilling, fordi der ikke er nogen linier, kolonner eller andet at orientere sig udfra, men det gør det samtidig også ekstremt anstrengende at se på.

    Men ja, som du selv skriver, om et par måneder er vi allesammen meget klogere :-)

    /Mads

  4. Søren siger: (6. marts 2009 kl. 21:01 )

    Hej Mads

    Nu skal forsideredaktørerne lige lære at layout’e, og så tror jeg du vil komme til at se meget flotte forsider.

    Det er et meget svært job at skulle layout’e sådan en side nærmest i realtime. På papiravisen kan layouterne sidde og forfine forsiden over mange mange timer, men de stakkels net-journalisterne har ganske få minutter.

    Men du har ret - der er andre metoder som man kunne lokke folk ind på, og disse muligheder efterforsker vi også. En ting er sikkert - det bliver trafiktallene som kommer til at bestemme hvilken retning eb.dk går imod. Det som er fedt - og som gør det godt at arbejde her på eb.dk - er at nogle tager nogle ekstreme chancer, og så tager der derefter.

  5. Leif siger: (7. marts 2009 kl. 11:54 )

    “Nu skal forsideredaktørerne lige lære at layout’e, og så tror jeg du vil komme til at se meget flotte forsider.”

    Hvem vil have en flot forside?

    Det jeg vil have, er en brugbar forside.

    Problemet med den ny forside er at den tror den skal være en smørebrødsseddel, der står udenfor kiosken, og skal lokke ny kunder til at købe avisen, eller en avisforside der skal få kioskkunden til at købe avisen og læse den siden.

    Men de, der kommer til eb.dk “har allerede købt avisen”.

    Jeg ønsker ikke at blive lokket til en artikel, jeg vil have et overblik over nyhederne, og let kunne se om det er noget interessant. Det gør jeg ikke med KÆMPE BOGSTAVER og enorme billeder.

    Det gør jeg med en sigende overskrift og en sætning eller to; et abstract om man vil. Og et lille billede, så jeg kan se om “Sammenstød i Horsens” er gadeuro, trafikulykke eller et valgmøde i forsamlingshuset.

    “Det er et meget svært job at skulle layout’e sådan en side nærmest i realtime. ”

    Nej, det er det ikke; det skal bare vedtages en gang for alle, hvorledes en atrikel skal stå. Og dele siden op i sektioner, så læseren ved at foroven er rigtige nyheder, derefter sport til venstre, sladder til højre, så sjove ting nedenunder til venstre osv.

    Jeg ønsker ikke fornyelse for fornyelsens skyld. Jeg vil ikke lede efter tingene.

  6. Kasper Bach siger: (7. marts 2009 kl. 12:05 )

    Må indrømme at jeg aldrig har set noget lignende, -

    det ligner et fortvivlet forsøg på at kopiere offline layout over på en webside og det er og bliver en dårlig idé, - hvornår begynder folk at fatte at online og offline er to helt forskellige størrelser med hver deres styrker og svagheder.

    Når det er sagt må man tage hatten af for selve forsøget, - men efter min bedste mening er det en af de største ommere jeg har set på web i flere år.

  7. Lars Holmgaard siger: (7. marts 2009 kl. 23:21 )

    Spot on, Leif.

  8. Søren siger: (9. marts 2009 kl. 09:41 )

    Leif> Du repræsenterer en meget meget lille del af den målgruppe som bruger ekstrabladet.dk. Husk på at 95-99% af ekstrabladets læsere er hr. og fru Danmark, og deres adfærdsmønstre er ekstremt meget anderledes end dine. Du sætter pris på hurtigt overblik og genkendelige mønstre, fordi du formentligt (tidligere ;-) ) besøger/besøgte ekstrabladet mange gange dagligt. De fleste kommer dog ikke så ofte, og deres præference er bare at få læst et par gode historier, og så komme igen dagen efter.

    Sat lidt på spidsen gør det ikke noget at ekstrabladet mister nogle brugere ved denne operation - bare de vinder nogle flere Hr. og fru Danmark - det er nemlig sidstnævnte som er mest interessante.

    Men jeg er også SUPERnørd, og det nye ekstrabladet er heller ikke min kop-te, men så læser jeg da bare historier fra mit feed i stedet, eller presser ledelsen for at få en alternativ forside :-)

  9. Leif siger: (10. marts 2009 kl. 01:08 )

    Søren; Mener i virkelig det står så ringe til med befolkningen?

    Har i undersøgelser på det?

    Bliver die dumme dänen tilfredstillet af farvefulde grimme forsider, der lokker dem til at læse artikler, de ikke er interesseret i?

    Men man kan da se, at der er blevet lyttet lidt til ramaskriget, at der nu er kommet under-overskrifter på, selvom overskrifterne stadig er ALT for store og grimme med forskellige fontstørrelser i samme artikel.

    Man prøver åbenbart at få så store bogstaver som muligt, ved at fylde linierne ud i bredden. Meget rodet…

  10. Claus Lundholm siger: (10. marts 2009 kl. 15:24 )

    Nu er design jo en smagssag - men at ligefrem kalde os inkompetente chefredaktører og webdesignere er ikke særligt fair. Dels fordi du ikke kender projektets størrelse samt vores udfordringer med det.

    Vi mennesker har en tendens til at være ‘bange’ for forandring og elsker trygge omgivelser. Vanedyr om man vil.
    At det her nye design på forsiden af ekstrabladet.dk er et hit eller en katastrofe er igen noget man skal måle på trafikken i det længere løb. Jeg tror personligt ikke at det vil falde - og vil endda nok stige, da efter nogen tid at man vil vende sig til det nye design-og så er man ’tilbage’ igen i trygge rammer.

  11. Mads siger: (12. maj 2009 kl. 20:53 )

    Jeg synes EB.dk er blivet superkikset, den var allerede irriterende inden den blev lavet om.

Skriv en kommentar