AidOnline - Elektronisk tyveri ved højlys dag!

Har lige læst en artikel om AidOnlineEkstra Bladet og må sige at jeg er helt lamslået.
Hvordan kan godgørende organisationer på nogen som helst måde forsvare sådan et koncept?

Helt kort fortalt går det ud på, at man installerer et program der opfører sig som en adblocker, men i stedet for ikke at vise nogen reklamer, så indsætter den en reklame fra en AidOnline annoncør, og de penge som AidOnline på den måde tjener gives videre til de godgørende organisationer.

Med andre ord, når en bruger f.eks. besøger Berlingske Tidende, og dermed læser indhold som Berlingske har brugt penge på at lave og bruger båndbredde og serverkraft på at vise, så går AidOnline ind og fjerner hele Berlingskes indtægtsgrundlag, banneret, og erstatter det med sit eget.

Ved ikke om det er decideret ulovligt, men det er i hvert fald moralsk og etisk forkasteligt.

Hvad bliver det næste - at de opsnapper en budbil fra MetroExpress og sætter deres egne klistermærker oven på alle annoncerne?
Det holder ikke en meter!

Har tilladt mig at oprette en Facebook-gruppe for at gøre lidt aktiv modstand:
AidOnline - Tyvstjålet nødhjælp



Del:These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • del.icio.us
  • digg

7 kommentarer

  1. Snurre siger: (3. juni 2009 kl. 20:39 )

    Du har jo fuldstændig ret, det her lyder jo helt absurd!

  2. Rosenstand siger: (4. juni 2009 kl. 01:28 )

    Hej

    Læs med her: http://twitter.com/stopaidonline

    Og her: http://www.demib.dk/stop-aidonline-1024.html

    Og her: http://www.thomas-rosenstand.dk/aidonline-snylteri/

  3. Lars Holmgaard siger: (4. juni 2009 kl. 09:28 )

    Jeg håber sandelig de har HELT styr på lovgivningen omkring udsendelse af reklamer / spam. Ellers bliver det da vanvittigt dyrt at sende den ene million mails ud, som der står i artiklen. Hvor er det dog tåbeligt at lave sådan et stunt.

  4. Patrick siger: (4. juni 2009 kl. 18:44 )

    Man har vel selv ret til hvad der vises på ens skærm?! Det skal ingen andre da bestemme.

    At AidOnline skifter annoncer ud med andre er OK for mig, sålænge børn i Afrika nyder godt af det.
    Jeg har ikke ondt af nogle netmedier. Det er en ny teknologi, der presser dem til at ændre deres forretningsmodel og dele ud af overskuddet til andre, der har brug for det, fremfor bare dem selv. Det gør AidOnline bare…!

    Det svarer i øvrigt til at man zapper væk fra reklamerne eller klister en post-it note op på TV’et jo. Det er da vel lovligt!!

  5. Lars Holmgaard siger: (5. juni 2009 kl. 08:16 )

    Jeg tror ikke du har forstået pointen Patrick. Støt gerne hjælpeorganisationerne, men lad være med at gøre det via AidOnline.

  6. Louise siger: (5. juni 2009 kl. 15:08 )

    Hej!

    Jeg er nødt til at give Patrick ret: Det er brugeren, ikke webfolkene, der skal bestemme, hvad der vises på egen skærm. Om jeg installerer en regulær adblocker og dermed siger “Nej tak til reklamer”, - eller jeg lader en hjælpeorganisation klistre noget hen over. Det er sgu da det samme, - jeg fravælger at se noget, som nogen gerne ville have mig til at se på!

  7. Mads Buch Stage siger: (6. juni 2009 kl. 00:54 )

    @Louise:
    Adblockere er også problematiske, men er - modsat hvad AidOnline påstår - ikke særligt udbredte endnu, og derfor har det ikke været nødvendigt at gribe aggresivt ind over for dem endnu.
    Bortset fra det, så undskylder et onde jo ikke et andet onde.

    Når man vælger at gå ind på for eksempel en netavis, så vælger man at “købe” adgang til at læse deres indhold, men i stedet for at betale med kontanter, så betaler man ved at kigge på reklamer - noget for noget.

    Så, du er helt og aldeles velkommen til at selv at vælge hvad der skal vises på din skærm, men hvis du vælger at du gerne vil læse noget indhold på en netavis, så må du også være parat til at “betale” for det ved at kigge på nogen reklamer.

Skriv en kommentar