Wowza Media Server - Endelig lidt konkurrence til Flash Media Server!

Adobes Flash Media Server serie har efterhånden været på markedet i flere år, og er som det eneste produkt (mig bekendt) også den ukronede konge når det drejer sig om at streame og optage video via Flash.

Monopoler er aldrig gode, og derfor er det med stor fornøjelse at jeg har set at Wowza Media Systems i dag har præsenteret deres Wowza Media Server.
Jeg har endnu ikke selv leget med den, men flere ting taler til deres fordel.

For det første har den allerede været igennem en længere betaperiode hvor der dels er blevet rettet mange fejl, men også tilføjet mange features.
For det andet så er den lavet af nogle tidligere Adobe medarbejdere, som så et potentiale i at lave et produkt der var bedre ens Flash Media Server, hvilket gør at man må formode at de kan deres kram.
Som det tredje, så er den prissat særdeles konkurrencedygtigt!

Prisen alene gør at man som anstændig udvikler er nød til at eksperimentere med Wowza Media Server, for det er ikke småpenge der kan spares.
Den største version af Wowza Media Server, som understøtter ubegrænset båndbredde og ubegrænset antal samtidige brugere, koster 5.000$. Til sammenligning koster Flash Media Server 4.500$, men her er der så en række begrænsninger, nemlig enten maksimum 150 samtidige brugere og ubegrænset båndbredde eller 2500 samtidige brugere og maksimum 25mbits.

Flash Media Server licenser kan så stables, sådan så man ved at købe flere licenser til samme server kan øge loftet, og vil video vil jeg snildt mene at man skal bruge 4 licenser for at ramme hardware-loftet for en server, altså det stadie hvor det ikke er softwarens licens der begrænser noget, men derimod serverens ydeevne. Med andre ord, så vil Wowza Media Server i krævende scenarier være op til 75% billigere end Flash Media Server.

Men, som om det ikke er nok, så har Wowza Media Server flere mindre licenser. Den mindste version, Pro10, understøtter 10 samtidige brugere og er helt og aldeles gratis! Der findes også en Developer version af Flash Media Server med omtrent samme begrænsning, men den må man ifølge licensaftalen kun bruge til intern udvikling, og det er en væsentligt forskel.

En god pris alene gør jo langtfra et produkt godt, og jeg har som sagt ikke selv leget med Wowza Media Server endnu, men på overfladen ser den i hvert fald ud til at være et godt produkt, de største ulemper som jeg har fundet er:

  • Hvis man ønsker at udvikle på den server-side foregår det i Java, modsat Flash Media Server hvor det er i ActionScript, hvilket gør at man som udvikler skal mestre to forskellige programmeringssprog for at udvikle til den.
  • Den understøtter ikke clustering i version 1, og det er altså dermed ikke muligt at dele et livestream med flere brugere end en enkelt server kan håndtere af gangen.

Nå, der er vidst ikke andet for, end at jeg må se at få fundet et projekt hvor den kan bruges.

Yderligere information:
Wowza Media Systems
Flash Media Server



Del:These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • del.icio.us
  • digg

11 kommentarer

  1. Bjarne siger: (28. maj 2007 kl. 06:10 )

    Hej og tak for et godt indlæg.
    Har du prøvet Wowza??
    Er på udkig et et alternativ til FMS hvor vi kan optage lærerens webcam og speak + alle de studerendes speak ligeså.

  2. Mads Buch Stage siger: (28. maj 2007 kl. 22:46 )

    Hej Bjarne,

    Godt at det kan bruges :-)

    Har ikke selv haft testet Wowza, men har kommunikeret en del med dem i forbindelse med at det skulle afgøres hvorvidt Wowza kunne bruges til en specifik opgave.

    I mit tilfælde var den uegnet, da den ikke kan køre i cluster, hvilket betyder at man p.t. er begrænset til cirka 400 brugere pr. livestream (medmindre man selv laver noget avanceret fiks-fakseri).

    Men, min oplevelse med at kommunikere med dem var særdeles positiv, det var dem selv der frarådede mig at bruge Wowza da jeg havde beskrevet hvad jeg ønskede at lave, og det synes jeg er et rigtig godt tegn, når et firma tør sige det.

    Men skal i bruge det til livestreaming, eller til at optage noget som skal vises senere?

    /Mads

  3. Bjarne Mortensen siger: (28. maj 2007 kl. 22:53 )

    Jeg bruger det til web conferencen i JoomlaLMS (www.joomlalms.com), som er blevet vores ny topseller - og det er altså ret godt!! hehe
    Web conferencen indeholder teacher webcam + speak, students speak, chat, whiteboard og man kan recorde sessions og gense disse i Arkivet.
    Problemet med FMS er, at studenternes speak ikke kan optages — proxy server funktion.
    Så derfor er jeg på udkig efter Wowza ell. evt. senere Red5
    Wowza har allerede nu udbydere i EU og i USA hvor de fleste kunder er. Ca. 20% er fra Australien hvor jeg håber der kommer en host snarest.

    Bjarne

  4. Mads Buch Stage siger: (29. maj 2007 kl. 08:57 )

    Ja, hvorvidt den kan løse det problem skal jeg ikke kunne sige, desværre.
    Men, smid endelig en kommentar hvis du får fundet en løsning på proxe-problemet.

    Mads

  5. Bjarne Mortensen siger: (29. maj 2007 kl. 09:06 )

    Mine udviklere siger at Wowza er sagen!!!
    2 uger - så er problemet løst og vi kan optage alt som foregår i web konferencen.
    Er ved at få priser frem fra forskellige hosts…….
    Her er en mail fro Wowza - og den kom hurtigt!!

    Hi Bjarne ,

    We’re happy to give you the best answers we can. Can you provide a little more information about what you are trying to do? Are you trying to record multiple audio inputs or something else? Is this a hosted application? The more information you provide the better we can answer.

    Please note that you can test for yourself with our FREE Wowza Pro10 edition which you can get from our store at http://www.wowzamedia.com/store. There you can download the software and obtain a license.

    Are there specific types of suppliers that you are looking for? Two excellent providers of services build upon Wowza Pro are NetMasters in the Netherlands (www.netmasters.nl) and StreamGuys in the US (www.streamguys.com).

    Best,

    Dave S

  6. Mads Buch Stage siger: (30. maj 2007 kl. 09:46 )

    Ja, min erfaring med dem er også at de er utroligt service-mindede, hvilket jo i sig selv er en super forskel i forhold til Adobe, hvor man kun sjældent får svar når man skriver til dem.
    Eller, det har i hvert fald været tilfældet for mig.

  7. Pablo siger: (28. juni 2007 kl. 23:18 )

    Hejsa…

    Jeg er ikke så super meget inde i tingene…og har derfor et spørgsmål.
    Når man udvilker til Wowza vs. Adobe, så står der i artiklen at det foregår i JAVA i stedet for action script.
    På Wowza hjemmeside står der, at server side foregår i Java men at client side understøtter action scipt…mit spørgsmål er så nu… sådan mere teknisk, hvornår vil man skulle kode i Java hvis man bruger Wowza?
    Det kode som fx. forbinder til et webcam og encoder data til flash format, for at kunne streame det videre…er det kode så ikke skrevet i action script eller hvad?

    Gør mig klogere! :-) help

    Mvh.

    Pablo

  8. Mads Buch Stage siger: (29. juni 2007 kl. 10:57 )

    Hej Pablo,

    Du vil skulle kode i Java hvis du vil ændre noget som helst på server-delen, og uanset hvad du har planer om at lave, så vil det være nødvendigt.

    Mvh.
    Mads

  9. Pablo siger: (29. juni 2007 kl. 14:03 )

    Okey… hvad så client side, der hvor det understøtter action script? Kan du give et eks. på hvad det kunne være for noget kode (fx. i forbindelse med streaming)?

  10. Steen Clausen om Video Streaming Hosting siger: (23. september 2007 kl. 03:31 )

    Tak for linket til denne Javaserver. Den gratis virker fint her og har 10 streams, vi prøver lige inden vi køber jf: Adobe bruger & båndbreddebegrænsning.
    Best regards Steen.

  11. Steen Clausen, Server Hosting Center siger: (6. oktober 2007 kl. 02:43 )

    Wowza har jeg fået forhandlingen af nu, det virker godt og uden de store begrænsninger jeg kender fra Flash Media Server og er indtil 80% billigere. Men der er også mange Open Source Flash løsninger på osflash.org. MVH. Steen

Skriv en kommentar