Silverlight - har Microsoft set lyset, vinder de kun sølv eller udgår de helt af løbet?

SilverlightMicrosoft annoncerede for et par dage siden Silverlight, det endelige navn for WPF/E, som kort fortalt gør det muligt at udvikle interaktive oplevelser til browseren ved hjælp af .Net.
Eller, sagt på en anden måde, så er det Microsofts svar på Flash Player, og mange blogposts rundt omkring har også stillet det op som en episk kamp mellem Silverlight og Flash, men den direkte duellering er jeg ikke helt enig i.

Umiddelbart er Silverlight for mig meget mere et angreb på Flex og Apollo, end det er på Flash, i hvert fald i den nuværende version.

Grunden til det er, at Silverlight er skræddersyet til at gøre det nemt for eksisterende .Net-udviklere at lave avancerede, netbaserede RIAs, hvilket på Adobe fronten er det som Flex bruges til.
Derudover gør Silverlight det også muligt at udvikle webbaserede applikationer i det samme udviklingsmiljø som man laver “rigtig” software i, hvilket igrn svarer til det som Apollo kan, bare den anden vej rundt. (Apollo gør det nemt at lave software i det samme udviklingsmiljø som man laver websites.)

Men hvorfor synes jeg så ikke at Silverlight er et angreb på Flash?
Simpelthen fordi at Silverlight i den nuværende version slet ikke er målrettet designere, og det er designere som skaber de sammenhængende, interaktive oplevelser som Flash er så godt til.

Det er der flere grunde til, og en af de væsentligste er det software man har til rådighed.
Udover at man kan lave Silverlight-applikationer ved hjælp af ren kode (XAML) i eksempelvis Visual Studio, så er der også lanceret software til at designe applikationerne i, henholdsvis Expression Blend og Expression Design.

Expression Design screenshotExpression Design er værktøjet til at tegne og designe i, skal man sammenligne det med andre programmer så vil det være Illustrator eller Fireworks.

Mere om Design:
Expression Design

Expression Blend 2 screenshotExpression Blend er, som navnet antyder, programmet hvor man sætter design og kode sammen, laver animation m.m.

Mere om Blend:
Expression Blend

Og du kan finde en masse videotutorials om dem, og de andre programmer i Expression suiten, her:
Knowledge center

Jeg vil ikke lave en dybdeborende analyse af programmerne, men jeg har installeret og leget lidt med begge to.

Indtrykket af dem er lidt rodet, og jeg synes så absolut godt man kan fornemme at programmerne ikke er så gennemarbejdede som Flash (er jo trods alt første version), men vigtigst af alt, så gør de det absolut ikke nemt at migrere fra Flash og til Silverlight, da stort set alt gøres på en anden måde.

Som et eksempel kan nævnes tidslinien i Blend, der ikke længere består af frames, men rent faktisk er en tidslinie med minutter og sekunder, hvilket er et kæmpe skift for folk der eksempelvis laver figuranimation, og en basal funktion som muligheden for at tilføje easing til en animation kunne jeg ikke umiddelbart finde.

Muligheder for at importere formater fra andre programmer, eksempelvis eps- og pdf-filer glimrer også ved deres fravær. Man kan ganske vidst importere psd-filer, men disse omdannes bare til et fladt lag, så det er ikke meget bevendt. Netop workflowet mellem de forskellige designværktøjer er en af de helt store svagheder, for da Design er så simpelt et værktøj som det er, så kan man ikke nøjes med det, men er nød til også at bruge eksempelvis Photoshop. Det helt smidige workflow er jo selvfølgelig også først kommet til Flash i den nyeste CS3 version, men derfor er det klart noget man vil savne og blive frustreret over alligevel.

Derudover skal jeg ærligt indrømme at jeg syntes at det sorte/grå look er enormt mørkt og deprimerende, men det er jo meget et spørgsmål om smag og behag.

Nå ja, softwaren kommer udelukkende til Windows, så designere der har Mac som platform, og dem er der nogle stykker af, får slet ikke lov at lege med.

Men er det så helt skidt?
Nej, absolut ikke, Silverlight indeholder skam et par ting som Flash ikke har.

Fra start af er det i stand til at arbejde med ægte 3D objekter, som man kan importere og rotere direkte i Blend.
Papervision3D er ganske vidst på vej til Flash, men jeg tvivler på at det bliver nær så smidigt at arbejde med, og heller ikke nær så komplet, da det jo er en nødløsning fordi at muligheden netop ikke er indbygget i Flash Player.

Den indbyggede Ressource-manager virker også umiddelbart til at være meget bedre og mere gennemtænkt end den der findes i Flash og de øvrige Adobe programmer.
Det vil gøre det meget nemmere at arbejde mange på samme projekt, og at få kode fra udvikleren leveret smidigt videre til designeren, eller omvendt.

Et andet sted hvor Silverlight har en klar fordel er video. Ikke fordi det i sig selv er bedre til at vise video, men fordi det kan vise video i det almindelige Windows Media Player format wmv.
Umiddelbart har wmv ingen kvalitetsfordel i forhold til flv, men Microsofts platform til at distribuere video til mange brugere samtidig, herunder især livestreams, er væsentligt mere udbygget en Adobes tilsvarende, og rigtig mange tv-stationer har i forvejen video liggende i det format, hvilket gør det til en no-brainer at bruge Silverlight.

Summa summarum
Som jeg skrev i toppen, så tror jeg godt at Silverlight kan bide skeer med Flex og Apollo, men for mig er det ikke et reelt alternativ til Flash i den nuværende version, men man kan jo aldrig vide hvad der sker senere.

Note
Et af de punkter hvor Microsoft til stadighed halter er deres corporate website. For at installere Expression Design skulle jeg først logge ind med Windows Live ID, registrere mig med navn og adresse, klikke på et link i en e-mail (som i øvrigt blev markeret som spam) og først derefter kunne jeg downloade det. Det synes jeg helt ærligt er temmelig tåbeligt, Microsoft burde da være så begejstrede for at man som potentiel kunde har lyst til at prøve deres software, at de gjorde det så nemt som muligt at få den installeret.

I øvrigt, så har jeg med vilje ikke linket til andre blogindlæg eller artikler om Silverlight. Det skyldes at langt de fleste af dem enten er meget pro Microsoft eller pro Adobe, så hvis jeg skulle linke til dem skulle jeg også bruge en masse tid på at notere hvilke ting i de artikler jeg var enig eller uenig i, og hvilke ting der var decideret usande, for dem er der desværre også en del af på begge fronter.

Update 7/5
Fandt lige en god post af Grant Skinner om Silverlight der var et link værd:
A Flash of Silverlight? My analysis



Del:These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • del.icio.us
  • digg

6 kommentarer

  1. Felix siger: (5. maj 2007 kl. 10:58 )

    hej.

    tak for indlægget, det er meget nyttig læsning :O)

    mvh
    Felix

  2. Niels Brinch siger: (13. juni 2007 kl. 17:05 )

    Jeg siger også mange tak for indlægget - rart med en analyse af Expression-serien fra en der kender til Flash.

    Det er som om mange af de observationer du gør ifbm. Expression-serien er baseret på at du har arbejdet meget med Flash. Det er forståeligt nok, men at alting fungerer på en anden måde i Expression-serien er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Jeg er sikker på Microsoft har kigget på Adobe’s produkter og vurderet hvordan deres eget produkt skulle fungere.

    Jeg ser frem til at læse opfølgende indlæg fra dig om Silverlight hvis du får arbejdet mere med det.

  3. Mads Buch Stage siger: (14. juni 2007 kl. 11:03 )

    Hej Niels,

    Ja, artiklen er klart med udgangspunkt i Flash (og Adobes øvrige programmer).

    Og nej, hvis de har fundet en bedre måde at gøre tingene på, så er det fint nok at skille sig ud.
    Min kommentar var mere i forhold til, at det som tingene er nu, vil være meget svært at få eksisterende Adobes brugere overtalt til at begynde at bruge Expression, da der er en stejl learning curve og ting man simpelthen ikke kan.

    Med Silverlight bevæger Microsoft sig ind på et område hvor der i høj grad er brug for gode designere for at skabe gode oplevelser, og de designere er jo van til at bruge Adobes produkter (mange endda i Mac-versionen hvilket gør springet endnu større), så hvor der på udviklingsdelen givetvis er en masse udviklere der vil give sig i kast med Silverlight, så tror jeg designere er lidt sværere at få igang.

    Men, det bliver spændende at se :-)

    Mads

  4. Henrik Loop siger: (7. december 2007 kl. 18:59 )

    Jeg er ikke religiøs, dog kan jeg se et par enkelte fordele for os. Det drejer sig om work flow. Den måde Silverlight giver mulighed for via 3 parts kode at updatere xaml instrukserne undervejs er sku genial. Med andre ord kan vi kode php næsten direkte ind i klienten.
    Det pyntes jeg er interessant.
    Nu er det jo heller ikke rocket sicence At leverer video på nettet :-)

  5. Søren Astrup siger: (25. december 2008 kl. 19:52 )

    Hej.
    Det dystre udsende af “Expression” kan du ændre i indstillinger for programmet.
    Om Expression er bedre eller ringere end Flash… ???
    Venlig hilsen Søren.

  6. Mads siger: (12. maj 2009 kl. 18:38 )

    Ja så er dette indlæg godt gammelt og hvad er der så sket med silverlight siden….i min mening ikke særligt meget.

Skriv en kommentar