Oh sidevisning hvor jeg dog hader dig!

En af de mest benyttede indikator for et websitets popularitet har gennem de sidste 10 år været antallet sidevisninger, men med udbredelsen af nye teknologier som Ajax og Flash er man nået dertil, at fokuseringen på sidevisninger i høj grad kan være med til at skade brugernes oplevelse.

Lad mig komme med et konkret eksempel som jeg har været ude for for nyligt.

Vi blev bedt om at komme med et oplæg på en juleaktivitet til et website, og endte med at foreslå en quiz.
Det er for så vidt set mange gange før, men vores plan var at bruge Flash til at skabe en god sammenhængende oplevelse for brugeren, som udover at være en underholdende quiz også ville være med til at understøtte websitets image.

Men, da det kom til stykke var der fra pågældende firma mere fokus på at generere så mange sidevisninger som muligt, og dermed komme længere op på de diverse toplister, end på at give brugeren en optimal oplevelse og dermed på lidt længere sigt øge chancen for succes. En af de måder som Flash og Ajax kan være med til at optimere oplevelsen, er nemlig netop ved ikke at kræve en sidevisninge for at vise nyt indhold, men i stedet nøjes med at opdatere delelementer på sitet.

Dermed ikke sagt at alle websites bliver dårligere af at have sidevisninger. På en netavis fungerer det eksempelvis glimrende at siden skifter når man klikker på et link for at komme ind og læse en artikel, og sådan er der mange andre eksempler.

I eksemplet med quizzen svarer fokuseringen på sidevisninger til at tisse i bukserne.
Det kan godt være at det varmer lige nu, at man kortvarigt kommer højere op på en eller anden liste (eller at ens chef der har opstillet et mål for antallet af sidevisninger bliver glad), men hvis man gør det på bekostning af at oplevelsen for brugeren væsentligt forringes, så resulterer det i færre brugere og dermed giver det bagslag på den lange bane.

En bedre løsning: Tidsforbrug
Mit forslag til et bedre tal at måle på, er at kigge på det samlede tidsforbrug.
Hvis en bruger bruger lang tid på et website, så er det et klart tegn på at brugeren er glad for sitet.

Derfor, i stedet for at sige “Vi vil øge antallet af sidevisninger fra 100.000 til 120.000″ så sig hellere “Vi vil øge en brugers gennemsnitlige tidsforbrug fra 10 til 12 minutter”.

Det er lige så målbart, men skaber ikke nogen forhindringer for den gode brugeroplevelse.



Del:These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • del.icio.us
  • digg

6 kommentarer

  1. Mikael Ørting Kristiansen siger: (30. juli 2007 kl. 21:22 )

    Jeg er enig i, at tidsforbruget ofte er en meget mere intuitivt gennemskuelig faktor, når man måler på de besøgendes adfærd på et website.

    Tag fx et site som MySpace - det generer ekstremt mange sidevisninger, men man er da ved at blive vanvittig af alle de gange, man er nødt til at reloade sider for at navigere rundt!

  2. Mads Buch Stage siger: (31. juli 2007 kl. 09:45 )

    Ja, MySpace er et rigtig godt eksempel på et site hvor brugervenligheden kunne forbedres væsentligt ved brug af lidt Ajax eller lignende hist og her.

  3. Chris Benjaminsen siger: (2. august 2007 kl. 00:56 )

    Ummm, du er ca en måned for sent ude med dit brok ;)

    Tadaaaa..
    http://uk.news.yahoo.com/vdunet/20070711/ttc-nielsen-ditches-page-impression-rank-6315470.html

  4. Mads Buch Stage siger: (2. august 2007 kl. 09:23 )

    Ved ikke om jeg er for sent ude med mit brok, FDIM, som er den officielle danske topliste, har for bare en måned siden lanceret helt nye målemetoder, hvor sidevisninger stadig er en vigtig del.

    Men, er rart at se at det store udlang er på rette spor, så går der vel kun 2-3 år før det når til vores egne ;-)

  5. Mikkel Strack siger: (8. september 2007 kl. 02:00 )

    Jeg er egentlig ikke uenig med dig, men jeg arbejder i en virksomhed som lever af bl.a. at udvikle bannersoftware og sælge annoncer på nettet, og det min klare opfattelse at sidevisninger er en ufattelig vigtig parameter.

    Sælgere, mediebureauer mv er fløjtende ligeglade med brugerens oplevelse på et givent site. Jo flere sidevisninger jo flere reklamekroner. Sådan er virkeligheden desværre.

  6. Mads Buch Stage siger: (10. september 2007 kl. 09:32 )

    Ja, sådan er det i dag, men hvem siger at reklamekroner skal være afhængige af sidevisninger?

    Man kunne jo eksempelvis sige at det var tilladt dynamisk at skifte banneret ud med et andet efter for eksempel 60 sekunder?

    Klart at der skulle lave en teknisk standard for præcis hvordan man gør og hvornår man må hvad, men det må være muligt.

    Derudover tror jeg også at meget bannermateriale vil give bedre resultater på sites der ikke er optimeret til sidevisninger.
    Tag for eksempel et galleri med en masse flotte billeder, hvilket er noget af det der typisk er optimeret til sidevisninger.

    Hvor stor en værdi har en bannervisning på et galleri, hvor brugeren har 100% fokus på at se billedet og i øvrigt klikker næste hvert 2.-3. sekund?
    Min umiddelbare vurdering er næsten ingen.

    Og, derudover, så ændrer virkeligheden sig jo i øvrigt kun hvis man forsøger, sker ikke af sig selv :-)

Skriv en kommentar