Kan du stå inde for dine kunder?

En af de bedste ting ved at være selvstændig er at man selv kan bestemme hvad man vil lave og hvem man vil lave det til.
Ja ja, biksen skal naturligvis køre rundt, men er det en undskyldning for at sælge sig selv til djævlen?

For at komme med et konkret eksempel, så skulle jeg i mit gamle arbejde lave noget markedsføringsmateriale for en udbyder af hurtige lån, du ved, de der “lån 200.000 på kun et kvarter” firmaer, og det brød jeg mig ikke om!

Den slags firmaer lever hovedsageligt af folks uvidenhed, af at narre “svage sjæle” til ikke at gå ned i banken og låne pengene til en fornuftig rente, men til at vælge den nemme vej ud, en vej der for nogen kan ende i finiansiel ruin, hvilket fører en lang række andre problemer med sig.
Alt i alt, så følte jeg ikke at jeg kunne stå inde for det firma og deres produkt, og derfor gav det mig en dårlig smag i munden at lave reklame for det.

Nemme lån ligger måske lige på kanten, men hvad med et tobaksfirma?
Alkoholsodavand specifikt rettet mod børn?
Morgenmadsprodukter stopfyldt med sukker?

Ja, der findes mange eksempler, og prøv at forestille dig hvad der ville ske hvis alle de folk som stod for markedsføringen sagde nej tak, så ville der ikke blive reklameret for de produkter, og dermed ville de lide den sikre død.

Så, næste gang du skal lave noget for nogen, så tænk for dig selv: Kan jeg stå inde for det her?

NB: Dette indlæg er inspireret af Seth Godin og et indlæg som han lavede for et stykke tid siden: Responsibility



Del:These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • del.icio.us
  • digg

7 kommentarer

  1. palmskov siger: (19. juni 2007 kl. 17:09 )

    Ganske enkelt en ganske ufornuftig forretningsmodel i mine øjne…

  2. Fl@shger siger: (19. juni 2007 kl. 22:22 )

    Er helt enig i at man skal se længere end blot “the green”. Der ligger for mig, meget ansvar og mod i at sige nej, og stå fast ved det man står for.
    Debatten har kørt for ikke så længe siden med en Advokat der sagde nej, til at ville repræsentere en klient.

  3. Michael siger: (19. juni 2007 kl. 22:57 )

    Hvad så med biler, fly og transportmidler. De forurener og er medvirkende til at skabe flere sygdomme, flere hospitalsindlæggelser og dødsfald.
    Dem kan du heller ikke rigtig reklamere for, når nu du eksempelvis ikke vil lave noget for cigaretfirmaerne.

    Hvad med øl og alkoholproducenterne, som tjener størsteparten af deres penge på alkoholisme - og stadig bruger subliminal perception til at nå deres mål med at lave reklamer for alkoholikere skjult i almindelige reklamer til os almindelige.

    Hvad med perfume? Testet på dyr, mennesker osv?

    Det holder bare ikke, det du skriver! :)

  4. Mads Buch Stage siger: (19. juni 2007 kl. 23:21 )

    @palmskov: Dette indlæg handler netop ikke om en forretningsmodel, men om at penge måske ikke altid er alt.

    @Flashger: Har du et link? Lyder interessant :-)

    @Michael: Jeg siger ikke at det altid er sort og hvidt, jeg lægger bare op til at man kigger lidt udover sin egen næsetip og ser tingene i et større perspektiv engang imellem.
    Derudover er det en personlig sag. En veganer vil måske ikke lave en reklame for lædersko, mens en muslim ikke vil lave en reklame for Lurpak.

    Angående dine konkrete produkteksempler, så synes jeg de er lidt unuancerede. Kigger man eksempelvis på bilerne, så er alle biler jo ikke dårlige. Man kunne argumentere for at det moderne samfund som vi kender det i dag ikke ville kunne eksistere uden biler, men derfor kunne man jo godt vælge at sige nej til at lave en reklame for en SUV, men ja til at lave en reklame for en hybridbil.

    Som sagt, der er ikke sort og hvidt, men det skader aldrig at tage personlig stilling :-)

  5. palmskov siger: (20. juni 2007 kl. 10:30 )

    Det handler da netop om forretningsmodel. Selektiv kundeudvælgelse og kun ‘gide’ lave det du politisk og etisk kan stå inde for, klinger ikke som fornuftigt i mine ører!

    Skåret ind til benet handler det om ‘money makes the world go round’. Om man kan lide det eller ej. Din status som selvstændig afhængig af om der er kunden i butikken.

  6. Mads Buch Stage siger: (20. juni 2007 kl. 10:51 )

    @palmskov: Ja, money makes the world go round, men det betyder jo ikke at man nødvendigvis skal gøre hvad som helst for at få disse penge, særligt ikke hvis man er i en situation hvor man kan sige nej.

    Grunden til at jeg er blevet selvstændig er netop for at lave ting som jeg kan stå 100% inde for, både hvad angår kvalitet og budskab.

    Hvis min eksistens som selvstændig var afhængig af at lave en reklame for landminer, cigaretter eller deromkring, så ville jeg vælge at blive lønmodtager igen, simple as that.

    Så, tror bare vi skal være enige om at være uenige :-)

  7. palmskov siger: (20. juni 2007 kl. 11:47 )

    Jeg respekterer din holdning til ‘at stå 100% inde for, både hvad angår kvalitet og budskab’.

    I mine øjne er denne holdning dog en smule forchromet og i realitettens skær kommer der nok et par ridser i lakken med tiden.

    Og ja vi er enige om vi er ueninge;)

Skriv en kommentar