Danish Internet Award 2007 - Er det virkelig toppen af dansk onlinemarkedsføring?

DIA07 - Danish Internet Award
Den 18. januar løber årets udgave af Danish Internet Awards, DIA07 af stablen.

For dem der ikke ved hvad DIA er, så er det en konference med et efterfølgende awardshow. Ved awardshowet uddeles der priser til de bedste inden for dansk onlinemarkedsføring.
I år uddeles der priser i kategorierne Årets Internet Award, banner, kampagnesite, synergi, effekt (medievalg), effekt (søgeord), publikumsprisen og jobkampagne.

Og hvad har alt det her så med Flash at gøre? Meget simpelt, Flash er hjørnestenen i onlinemarkedsføring i dag, og som sådan er det jo interessant at tage et lille kig på toppen af kransekagen for at få lidt inspiration og ideer.

Den komplette liste af nominerede kampagner i alle kategorierne kan ses her:
46 kampagner nomineret DIA07

Fokus for dette indlæg af kampagnesites, men inden vi når dertil, så så først lige et lille suk.
Når nu der laves en liste over liste over nominerede kampagner, så ville det være fantastisk dejligt med links til de kampagnesites der nævnes og/eller screenshots.
Det samme gælder for bannerne. Selvom jeg synes jeg har set min del af onlineannoncering i året der gik (eller måske netop derfor), så kan jeg ikke huske hvordan banneret for Totalkredit - Have Haves så ud og opførte sig.

Kampagnesites
Efter lidt søgen i diverse søgemaskiner har jeg fundet adressen til de fleste af de nominerede i kategorien for bedste kampagnesite, og ærlig talt, så synes jeg ikke det er imponerende.

Men lad os starte med det positive: Alle de nominerede kampagnesites har brugt Flash!
Det er jo ikke nødvendigvis et plus i sig selv, men alle sites har udnyttet det til at lave ting som ikke er mulige med almindelig html, og som dermed er med til at give brugerne en bedre oplevelse.

Lad mig forsøge at løbe de nominerede igennem:

Fastelavnsmysteriet (produceret af G2 og Grey)
En meget sjov ide, hvor brugeren ved at se en række små videoklip skal forsøge at finde ud af hvem af de mistænkte der smadrede tønden før festen gik igang.

Videoklippene er gode og billederne af de udklædte børn fungerer fint, men kigger man overordnet på sitet så synes jeg det efterlader et småsjusket og gammeldags indtryk. Indrømmet, jeg er absolut ikke i målgruppen for kampagnen, men imponerende er det ikke, og det er synd når nu der er lagt så meget arbejde i videoklippene.

Scandic: Scandic City Breakers (produceret af Projector)
Det lykkedes mig desværre ikke at finde dette site, ved du hvor det er, så smid meget gerne en adresse i kommentarerne.

DFDS Seaways: Love cruise (produceret af Mijoheto cph)
Dette site bygger på en række gamle stumfilm, hvor brugeren selv får mulighed for at udfylde de sorte pauseslides med tekst, for herefter at kunne sende den færdige film videre til en bekendt.

Stilen spiller fint op til stumfilmstemaet og sitet er rimeligt nemt at bruge (men det kan så også kun én ting). Idemæssigt er der lidt tale om gammel vin på nye flasker da lignende funktionalitet efterhånden er set rigtigt mange steder, men det behøver jo ikke at være et problem, da brugerne så omvendt også instinktivt kan forstå hvad det handler om.

Dansk Retursystem: Dåsens Hævn (produceret af Plant & IUM Interactive)
Dåsens Hævn er et spil hvor man skyder dåser op af affaldsskakter. Målet er at ramme mennesker der går forbi skakterne med dem.

Den grafiske stil er lagt an til at være meget retro og arkade-agtigt, personligt synes jeg ikke det holder.
Derudover, så har kan jeg ikke helt forstå meningen med spillet.

Budskab 1 går fint nok igennem, dåserne hører ikke til i affaldsskakten, men hvorfor skal jeg ramme tilfældige forbipasserende med dem?

Bonnier Publications: Iform Løberuteplanlægger (produceret af Zupa)
Iforms løberuteplanlægger er det første af de nomirede sites som jeg kendte til inden jeg så dem på listen, og som en løberuteplanlægger fungerer det rigtig fint.
Det er nydeligt pakket ind og funktionaliteten med at opmåle og dele sine løberuter med andre er også helt ok.

Det jeg undrer mig over ved den er, hvad gør den til et kampagnesite? Umiddelbart virker det mere til at være en permanent funktion på et allerede eksisterende site.

KiMs: KiMs KiKs (produceret af NetPeople)
Det lidt pudsige navn dækker over et site hvor brugerne kan se og uploade kamerakiks.
Alt i alt er det meget basic, man kan stort set kun én ting, og havde det været lavet rigtig lækkert så kunne det måske godt have været en kandidat, men det er det ikke.

Vil man uploade en film gøres det i en formular der åbner i et popupvindue og på den måde skiller sig meget ud fra resten af sitet, og at dømme efter de i skrivende stund 38 uploadede film så har det heller ikke været en kæmpesucces.

Hvis noget fra KiMs skulle nomineres, hvorfor så ikke bare nominere KiMs.dk?
Det site virker meget mere helstøbt og indeholder en lang række forskellige funktioner, altså både større og bedre.


Tuborg: Tuborg Bright Head Award
(produceret af NetPeople)
Det har været meget svært at gennemskue hvad Tuborg Bright Head Award egentlig dækker over, men jeg er kommet frem til at det nok må være LCRA, Lacure Reklame Academy. (Hvis jeg tager fejl, så ret mig endelig)

Har jeg gættet rigtigt, så er det efter min vurdering langt, langt det bedste site blandt de nominerede!

Stilen er gennemført, alting har fået ekstra shiny, ekstra buzzwords, ja, ekstra hvad som helst.
Det kan være en svær opgave at skulle spille op til et så veldefineret univers som Lacure er blevet efter de mange reklamefilm, men sitet gør det til UG med sin underspillede humor.

Summa summarum
Alt i alt synes jeg at summen af de nominerede i bedste fald er middelmådig og i værste fald et godt stykke under standard. Hvis dette er det bedste vi i Danmark kan præstere når det kommer til kampagnesites, så står det skidt til.

Men, det mest ærgelige ved disse nomineringer er jo at det rent faktisk ikke står helt skidt til!

I det forgangne år er jeg faldet over langt flere fede, dansk-producerede sites end jeg gjorde året før, blandt andet Palmesus - Star Tours nye destinationer (som jeg tidligere har skrevet om) og Lalandias site for bademesteren er heller ikke helt dårligt.
Og der findes helt sikkert andre gode som jeg ikke lige kan huske på stående fod.

Forslag til forbedring: Gennemskuelighed
Måden de forskellige nomineres er ved at webbureauer, mediebureauer m.fl. selv indstiller de kampagner som de føler er relevante. Indstillingen er ikke blot at sende et link til et site eller et banner, men består også af en tekstbeskrivelse af det gode ved kampagnen, relevante statistikker osv.

Jeg synes at det ville være ekstremt relevant at disse indstillingsdokumenter blev offentliggjort for de nominerede kampagner.
Det ville være med til at give et meget større indblik i hvorfor en given kampagne er på listen, samt ikke mindst give et indblik i om det er indstillingsmaterialet eller sitet i sig selv der vægter mest.

Et par ord med på vejen af juryen i forhold til hvad de føler gør den pågældende kampagne speciel ville hellere ikke være af vejen, men det første er vigtigere.

Note: Det bør nævnes at jeg selv har været med i et par kampagner der var indstillet, men som ikke blev nominerede, så dem der har lyst til at affeje det ovenstående med at jeg nok bare er sur fordi jeg ikke selv blev nomineret skal være hjerteligt velkomne til det ;-)



Tags:
Del:These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • del.icio.us
  • digg

Skriv en kommentar