Banneroptimering del 3: De usynlige ting

Det sidste afsnit i serien om banneroptimering handler om de usynlige ting, de skridt som kunden ikke ser, men som alligevel kan være særdeles vigtige for at banneret fungerer optimalt og ikke giver problemer andre steder.

Load kun eksterne filer én gang
En ting som man ser mere og mere, er at bannere dynamisk loader ekstra filer, det være sig billeder, film, xml eller andet.
Det er der intet galt i, men det er til fordel for alle hvis man kun loader det samme billede én gang.

Eksempelvis er jeg stødt på en del bannere som looper, og hvor de for hvert eneste loop forsøger at loade det samme materiale igen og igen. Ja, det loadede caches lokalt, så på den måde giver det som oftest ikke anledning til problemer med øget forbrug af båndbredde, men der hvor det giver problemer er på den side som banneret vises på.

Når man loader eksterne ting i Flash vises det nemlig også i bunden af browseren, ligesom den viser de almindelige requests som browseren selv laver, og det betyder at det ser ud som om at siden aldrig loader færdig.
Udover at det giver en dårlig brugeroplevelse, så har jeg rent faktisk også set en side eller to, hvor det decideret skabte fejl.

Derfor er det god stil at lave et tjek i koden på om man allerede har loadet en bestemt fil.

Pas på cpu-forbruget
En anden klassiker som kunden aldrig vil lægge mærke til, men som alligevel kan give problemet, er cpu-forbruget.
Med den øgede brug af scripting og de mange indbyggede effekter i Flash som blur, glow, drop shadow m.m. er det efterhånden rigtig nemt, selv i et lille banner, at komme til at bruge alt for meget cpu-kraft.

Når du tester på om et banner bruger for meget cpu, så husk at tænk over i hvilken sammenhæng de skal bruges.

Hvis det vises med wmode=transparent, så bruger det ofte mere cpu end wmode=window, da der skal beregnes transparens i forhold til browseren.

Husk i øvrigt at der næsten altid er flere bannere på samme side, så hvis et banner sluger 40%, et andet 40% og et tredje 40%, så ja, du ser hvad jeg mener.

Flash har en indbygget funktion at sørge for at den aldrig bruger mere end 50% cpu, netop for at den ikke helt skal kunne låse computeren, men den funktion virker ikke hvis cpu-forbruget er spredt udover flere bannere.

Slut
Det var slut på serien om banneroptimering, den blev lidt mere usammenhængende end jeg egentlig havde satset på, men jeg håber at de enkelte tips alligevel kan bruges.

Har du selv nogle flere tips, så lav endelig en kommentar eller send en mail, kommer der nok, så laver jeg et ekstra opsamlingsindlæg.



Del:These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • del.icio.us
  • digg

2 kommentarer

  1. Mads siger: (2. oktober 2007 kl. 10:52 )

    hey

    Hvordan skal man opbygge sit banner, hvis man har video stream?
    Altså et banner der kører med en video UDEN lyd, når man roll over, så starter videoen MED lyd.
    Og hvis man skal teste om det virker med video, kan man så godt loade en ekstern flv på sin pc??

  2. Mads Buch Stage siger: (2. oktober 2007 kl. 10:56 )

    Hej Mads,

    Det kan jeg desværre ikke svarer dig kort på, da det kan gøres på mange forskellige måder alt efter hvordan videoen vises i banneret, hvor den skal hostes m.m.

    Men ja, du kan sagtens teste med at loade en flv-fil fra din lokale maskine, det eneste du skal være opmærksom på at jo at den loader med det samme i et hug, hvilket kan gøre det lidt drilsk at lave eksempelvis en loading-grafik eller lign.

    /Mads

Skriv en kommentar