Banneroptimering del 1: Få det rigtige materiale

Godt begyndt er halvt fuldendt siger de kloge, og den sandhed gør sig også gældende ved bannerproduktion, og en god start kræver at man har får det rigtige materiale.

Og hvad er så det rigtige materiale?
Det er det materiale som giver dig det optimale udgangspunkt for at lave et godt banner, både med hensyn til kreative muligheder og kvalitet.

Det materiale der typisk vil være tale om er:
- Logoer
- Skrifttyper
- Billeder
- Eksisterende annoncemateriale
- Evt. brandmanual eller design guidelines

Det der er kunsten er at få fat i så meget materiale som muligt i bedst mulig kvalitet.

For billeder vil det sige at man ikke bare napper det billede med jpg-komprimering 30 som de har liggende på deres website, men derimod beder om at få adgang til originalen. Gerne også billeder som de ikke nødvendigvis selv bruger nogen steder, men som kunne være relevante, eksempelvis den samme ting fra flere vinkler.

For logoer, og andre tegnede objekter, vil det sige at man får materialet i vektor-format, som eksempelvis eps eller ai-filer.
Vektor har den fordel at det ofte fylder mindre, samt at det altid skalere pænt, både op og ned, hvilket kan være en kæmpe fordel når man skal lave animationer, og gør det nemmere at fin tune designet direkte i Flash.

Har kunden ikke adgang til det logo du skal bruge, eller er du måske i en pitchfase hvor du ikke har den direkte kontakt endnu, så kan Brands of the World anbefales:
http://www.brandsoftheworld.com

Et andet godt sted at gå på logo- og billedjagt er på firmaernes pressesites. Er du igang med en opgave for den danske afdeling af et internationalt firma, så husk endelig også at kigge på modersitet, da det ofte er væsentligt bedre end de lokale versioner.

Husk i øvrigt at det altid er en fordel at være konkret. Hvis du har en god ide til banneret, som kræver et billede fra en bestemt vinkel, så spørg specifikt efter det.

Har selv prøvet at have følgende dialog:
Mig: “Har i ikke flere billeder end dem her?”
Kunden: “Nej, du har fået dem alle sammen.”
Mig: “Det var ærgeligt, for hvis jeg havde et fra siden, så kunne jeg gøre sådan her” (Indsæt selv fantastisk kreativ ide i stedet for sådan her)
Kunden: “Nåå, et fra siden, jamen det har jeg da, sender det lige til dig.”

Vær stædig!
Materialejagt er for så vidt en ganske banal ting, men også et kritisk punkt i processen som kan være afgørende for kvaliteten af det produkt du kan leverer til kunden. Og, lets face it, om et halvt år, når kunden sammenligner det banner som du har lavet med et fra en konkurrent, så tænker hun jo ikke: “Nå nej, han havde jo heller ikke det bedste materiale at arbejde med.”

Derfor, gør dig selv, og ikke mindst kunden en tjeneste, vær stædig!

Det var slut på den første, og mindst tekniske del, af artikelserien om banneroptimering.
Næste del kommer inden for de nærmeste par dage.



Del:These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • del.icio.us
  • digg

Skriv en kommentar