19 ting du skal holde dig fra når du laver et website

Som optakt til påsken er her lidt at tænke over til næste gang du skal lave et website:
19 Things NOT To Do When Building a Website

Mange af tingene på listen ved både du og jeg jo naturligvis godt, men det er jo altid rart at se når andre er kommet frem til samme konklusion, og problem nr. 1 og 2 synes jeg stadig at man oplever på forbavsende mange sites.

Listen er lavet med henblik på folk som ønsker at tjene penge på deres website, men med nogle få undtagelserne passer den på alle projekter:

4. Hvis dit website er lavet 100% i Flash, så fyr dem der har lavet den!
For e-commerce sites er jeg næsten helt enig, men overfører man det til sites hvor oplevelsen, og det budskab der formidles gennem oplevelsen, er det vigtigste, så kan rene Flash-sites være helt på sin plads.

13. Hvis man er nød til at bruge en søgemaskine for at finde det indhold man leder efter, så fyr ham der lavede navigationen!
Alt indhold skal naturligvis kunne findes nemt og enkelt via navigationen på sitet, men når det er sagt, så er det faktisk et kritisk element at have en god, indbygget søgemaskine på sites med meget information.

Nå ja, og som en sidste ting, rigtig god påske!



Tags:
Del:These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • del.icio.us
  • digg

5 kommentarer

  1. kimblim siger: (6. april 2007 kl. 13:34 )

    “For e-commerce sites er jeg næsten helt enig” - kun næsten, Mads? Hvad er du lidt uenig i ;)

    Jeg synes jo aldrig at sites skal være lavet helt i flash, men mener faktisk at et e-commerce site overhovedet ikke bør bruge flash, fordi folk der er klar til at smide deres kreditkort-informationer ikke bør distraheres overhovedet… Og flashs fornemmeste opgave er at tiltrække folks opmærksomhed. eller hvad?

    Og go’ påske til dig også!

  2. Mads Buch Stage siger: (8. april 2007 kl. 23:10 )

    Ja, kun næsten, for i 99 ud af 100 tilfælde gøres det ikke ordentligt, men i det sidste tilfælde kan Flash bruges til at gøre købsoplevelsen endnu bedre.

    Eksempelvis synes jeg at NikeStore (http://store.nike.com) er et rigtig godt eksempel på den ene ud af de hundrede som rent faktisk gør det godt, men en af de ting som de blandt andet også har gjort er at lave en komplet html-version af shoppen til dem som ikke har Flash, samt ikke mindst, til søgemaskinerne.

    Jeg sidestiller ikke Flash med distraktioner, det kommer an på hvordan teknologien bruges, ikke på hvilken teknologi der er tale om.
    I Flash er det bare så meget nemmere at lave unødigt lir og effekter at det oftere bliver misbrugt, men det gør det jo ikke altid til en uegnet teknologi.

  3. Henrik Hansen siger: (15. maj 2008 kl. 07:05 )

    Selvom det er et gammelt indlæg, synes jeg alligevel jeg gerne vil melde kort ind….

    Flash er noget bøvlet ift. e-commerce og lign. primært fordi det er umuligt at søgemaskineoptimere på. Ikke pga. usability.

    Flash er kanon til mange ting, men så længe det er en barriere ift. SEO ser vi meget få komplette ehandels-sites i flash.

    Mvh. Henrik

  4. Mads Buch Stage siger: (15. maj 2008 kl. 09:11 )

    Helt enig, er jo stort set det samme jeg selv har skrevet i indlægget ;-)

  5. Henrik Hansen siger: (15. maj 2008 kl. 13:28 )

    Ok - tænkte bare, at flash har været meget udskældt…. men det er html-løsninger jo også.

    Begge dele bunder ofte i at man arbejde uprof med det og anvender det forkert. Jeg mener, at det en periode skadede udbreddelsen af flash, desværre…

Skriv en kommentar