Wupti.com - Ikke helt så meget cirkus som frygtet

Jeg lavede i sidste uge et temmeligt kritisk indlæg om Wupti.com og lovede at følge op når selve butikken var live.

Det er den nu, og der er ikke helt så meget cirkus over det som først frygtet.

Det gode
Butikken gør faktisk rigtig meget rigtigt:

  • Lys, venlig og tillidsskabende
  • Tilpas mængde information om produkterne
  • Stort udvalg
  • Letforståelig hovednavigation
  • Viser fragten direkte i indkøbskurven - Super cool så man undgår dårlige overraskelser.
  • Tydeligt hvordan man lægger ting i indkøbskurven
  • Tydelige kontaktinformationer, inklusiv kundeservice telefon

Det dårlige
De dårlige ting er i og for sig ikke ting der decideret ødelægger butikken, men fortæller mere om uudnyttet potentiale:

  • De store Flash animationer der fremhæver et specifikt produkt i toppen af næsten alle sider virker som overflødigt lir. De animerer for lang tid, og fjerner faktisk fokus fra den navigation der ofte er lige under hvor man kan vælge mærke, pris m.m.
  • Lidt sløset undernavigation, en fortsættelse af det jeg lige har skrevet, inde på produktsiderne kunne det for eksempel sagtens være tydeligere markeret hvor man skal klikke for at se et stort billede.
  • Viser fragten direkte i indkøbskurven: Jeg lagde et digitalkamera til over 6000 kr. i og så tilføjede den 50 kr. fragt? Come on, det er jo småligt, havde den i stedet ændret sig til Fragt: GRATIS, så havde det været en super USP!
  • Bortset fra rimeligt logiske url’er er der umiddelbart ingen søgeoptimering, jeg kunne i hvert fald ikke få øje på den.
  • Ingen avancerede funktioner - Når man laver en så stor, ambitiøs og velfiniansieret ny onlineforretning, så ville jeg nok have forventet at de havde nogle flere features: Brugeranmeldelser, ønskelister, folk der købte XXX købte også m.fl.

Som sagt, ingen af disse mangler er specifikt med til at ødelægge shoppen, men hvis ikke man skiller sig ud, så bliver den eneste konkurrenceparameter prisen.

Hvis jeg skal forsøge at summe det hele op i en karakter, så må det blive 3 ud af 5.
Bestået og fornuftigt, men ikke noget fantastisk.



Tags: ,
Del:These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • del.icio.us
  • digg

13 kommentarer

  1. Dr. Thrane siger: (13. november 2006 kl. 13:22 )

    Jeg har slet ikke nået at forholde mig til selve sitet, for det første jeg blev blændet af, var “spar 4.000,-” på et lcd-tv (http://www.wupti.com/Produkter/TV-HIFI/TV/LE32R72B_(Wupti3).html).

    Prisen er nu nede på 8k .. 300,- over den pris jeg købte det til for 1½ måned siden via edbpriser.dk.

    Derfor; hvor helvede kommer de tal dog fra, og hvornår dropper branchen dette latterlige fænomen, som den vakse forbruger alligevel griner af ..?

    Mere skal der ikke til; lortewupti!

  2. Mads Buch Stage siger: (13. november 2006 kl. 13:39 )

    Spar-priser er altid i forhold til leverandørens vejledende pris.
    Det er først når man kalder det for “Udsalg” at der er krav om at butikken skal have først varen til den angivede førpris i et stykke tid inden.

    Men ja, det de slår på er jo at de er store og billige….og hvis de så rent faktisk bare er store, såååå…..

  3. Peter Tomra siger: (15. november 2006 kl. 17:50 )

    Wupt upps….i.

    God ide den der netbaserede forretning, ikke ny,- men alligevel er den god,- set fra et forbrugersynspunkt fordi vi sparer penge…

    MEN… gør vi nu også det?

    Her i hytten skal vi ha’ et nyt køleskab,- vi har i forvejen et Bosh, efterhånden 10 år gammelt,- så når nu Wupti er på banen med et skab af samme fabrikat til kr. 4.499,- ligger beslutningen lige for….

    Tjekkede sådan bare for sjov prisen hos Elgiganten,- og blev ganske overrasket.

    Her koster samme skab (KSK38410) kr. 3.999,- hvilket jo er kr. 500,- BILLIGERE end Wupti!

    -Og Wupti,- så røg dén fidus.

    Mon det er samme historie når man tjekker andre produkter?

    -Og hvem ejer iøvrigt Wupti,- det tror jeg lige jeg vil forske lidt i.

    Mvh.

    Peter Tomra

  4. Mads Buch Stage siger: (15. november 2006 kl. 23:08 )

    Ja, hvis de slår sig op på at være billige, og så ikke er der, så holder de ikke længe.

    Og, det er det jydske elselskab NRGI der har startet Wupti.

    Mads

  5. ebbe hansen siger: (19. november 2006 kl. 09:32 )

    Ikke helt enig

    * Lys, venlig og tillidsskabende
    hmmm lyst, ja - rodet design og dårlige sorteringsmuligheder/visningsalternativer

    * Tilpas mængde information om produkterne
    Mange af de produkter var der stort set ingen informationer på. Fx manglende angivelse af tilslutningstype.
    Ingen links til produkthjemmesider.

    * Stort udvalg
    Hmmm. Forretningen favner bredt. Indenfor it er udvalget på nogle områder endog meget smalt.

    * Letforståelig hovednavigation
    jup. bortset fra at tingene ikke altid er hvor man skulle forvente det. Prøv fx. at finde et netværkskabel…..

    * Viser fragten direkte i indkøbskurven - Super cool så man undgår dårlige overraskelser.
    fin feature

    * Tydeligt hvordan man lægger ting i indkøbskurven
    tops. Har dog ikke rigtigt fundet noget det kunne være interessant at købe derinde.

    * Tydelige kontaktinformationer, inklusiv kundeservice telefon
    tops, men er der nogen der har prøvet om det virker?

    Det ligner en butik der burde være gået ned sammen med dotcom-bølgen.
    Og en højere elpris i det jyske;-)

    jeg kan kun give en ispind af 5. I mine øjne dumper butikken både på design, funktionalitet og - priser.

  6. Mads Buch Stage siger: (19. november 2006 kl. 20:01 )

    Jeg er for så vidt enig i det meste af det du skriver Ebbe, men ja, synes nok ikke at designet er så ringe som du gør, jeg har personligt oplevet ting der er langt værre.

    Men ja, meget pudsigt at netværkskabeler er at finde under Hifi…men det at man trods alt kan finde dem der, betyder så at deres søgning fungerer nogenlunde okay ;-)

    Studsede for øvrigt over deres slogan som de p.t. har i som payoff i tv-reklamerne: “Direkte til dig udenom butikkerne”….god damn hvor lyder det dotcom agtigt *g*

    Mads

  7. ebbe hansen siger: (20. november 2006 kl. 01:12 )

    Hej Mads

    Ja, jeg har da og oplevet ting der er værre. Men ikke i en forretning der er investeret så store ressourcer i. Selv en standard os-commerce installation kunne have løst opgaven væsentligt mere brugervenligt :-)

    Nogle produktgrupper er meget tyndt besat, mens andre er direkte fraværende. Hvordan vil de konkurrere med firmaer der ikke ’sats(er) bredere end edbpriser.dk’, når der ikke indgår fx netværksudstyr i sortimentet.

    Rundt omkring findes mange varer der er ‘midlertidigt udsolgt’, hvordan stemmer det overens med deres reklamekampagne med at de ingen lager har men får leveret direkte fra producenten?

    Selv hvis de havde interessante priser ville jeg ikke turde handle der. Jeg tror ikke på at forretningen holder i et år.

  8. Thomas Rosenstand siger: (21. november 2006 kl. 21:19 )

    Jeg har også en lilel “follow-up” ovre hos mig på: http://www.blog.concept-i.dk/2006/11/14/wupti-online

    Som søgemaskinenørd er det mig en total gåde, hvorfor de ikke har fået bygget shoppen, så den sparker r.. i Google m.fl. På sigt bliver det dyrt for dem, og da offline reklame ikke skaber online salg, skal de enten leve af et ekstremt stærkt brand, AdWords eller synlighed. Med den nuværende konstruktion er det kun brand og AdWords, der er optioner.

  9. Mads Buch Stage siger: (22. november 2006 kl. 00:02 )

    Ja, jo mere jeg er derinde, jo mere får jeg også lyst til at ændre min karakter fra 3 ud af 5 til 2.
    Det med den manglende SEO var jeg også faldet over, en ting er at de ikke har lavet en masse hardcore SEO, men når selv ikke de mest basale grund principper er fulgt, sååååeeee…..

    Man kan vel egentlig opsummere det hele med to ord: Jydsk elselskab ;-)

  10. Christian Bøglund siger: (27. december 2006 kl. 00:23 )

    Du skriver i din anmeldelse under dårligt:

    “Viser fragten direkte i indkøbskurven: Jeg lagde et digitalkamera til over 6000 kr. i og så tilføjede den 50 kr. fragt? Come on, det er jo småligt, havde den i stedet ændret sig til Fragt: GRATIS, så havde det været en super USP! ”

    - Men det har jo intet med prisen at gøre, det har jo noget med antallet af indtjeningskroner at gøre, du ved jo ikke om de tjener mere på et kamera til 6000,- end på et til 1500,-

    (hvis de bare har 100 handler af denne type hvor de er tvunget til at give 50,- i rabat er det alligevel 5000 indtjeningskroner de går glip af)

    Dermed kan man ikke rigtig argumentere for at det skal være prisen der afgører om der er gratis fragt - så det er vel fair nok at de har fragt på alt hvad de sender, hvad kan man forvente af en internetbutik?

    Men selvfølgelig kan det være at de vinder en form for markedsandel hvis de gav gratis fragt - hvilket garanteret ville blive en god løsning på lang sigt..

  11. Mads Buch Stage siger: (30. december 2006 kl. 01:04 )

    Jeg er godt klar over at avancen på mange elektronikprodukter er særdeles lav, mit argument gik mere på, at når nu der rent faktisk skal betales fragt, så er der ikke nogen grund til at gøre den så synlig, da langt de fleste jo alligevel har vænnet sig til at det lægges oveni til allersidst.

    Hvis man skal skilte ekstra tydeligt med noget, så bør det være noget godt, og jeg følte det som jeg skrev en anelse småligt at lægge fragt på så dyr en vare.
    Mener, der hvor jeg køber dvd’er og cd’er til 100-200 kr. stykket sender de dem enkeltvis uden fragt, men her køber jeg en ting til 6000 kr og så skal jeg betale fragt oveni?
    Det synes jeg ikke hænger sammen.

  12. Rasmus A siger: (19. april 2007 kl. 14:13 )

    Mads Buch - du vil altså hellere have at fragten er skjult i prisen?
    Wupti er jo bare ærlige og fortæller, at det koster 50,- at få sendt varen…

    Kan sq ikke se problemet :-)

  13. Mads Buch Stage siger: (19. april 2007 kl. 16:56 )

    Jeg synes også funktionaliteten er teknisk glimrende, og fra et brugerperspektiv er det også dejlig gennemskueligt.

    Rent psykologisk kunne jeg bare mærke at jeg blev irriteret over at der kom fragt oveni, en irritation som jeg ikke plejer at have på andre sites hvor den lægges oven i til sidst, og hvis der er andre der har lignende reaktioner, så kan det jo godt være en barriere som gør at man vælger ikke at handle hos Wupti.

    Omvendt kan det også være at der netop er nogen der vælger at handle der fordi det er gennemskueligt, der er så absolut både fordele ulemper :-)

Skriv en kommentar