Hvad gik der galt med Web 1.0, og er det ved at ske igen?

Der er så småt begyndt at komme snak i krogene igen om, hvorvidt vi er på vej ind i en ny it-boble, Martin Thorborg havde blandt andet en udtalelse om det i en række medier i sidste uge, blandt andre Berlingske: Jubii-stifter: Ny it-boble på vej

Men, så er spørgsmålet der melder sig, om vi egentlig har lært noget som helst af den sidste boble?

Mit eget bud er helt sikkert, at ja, det har vi, alene det at vi snakker om muligheden for en boble, forringer sandsynligheden for at vi rent faktisk får en væsentligt.

Wall Street Journal havde for nyligt en artikel om de “bedste af de værste” ideer fra de glat dot com dage:
The Best of the Worst

Hvis man siger at de ting som WSJ nævner er nogenlunde repræsentative for den generelle mængde af ideer, så er der i hvert fald en væsentlig forskel på dengang og nu, nemlig hvorvidt de “gode ideer” er koblet op på fysiske produkter/genstande eller ej.

Hvis vi kigger på nogle af den seneste tids mest hypede ting, såsom MySpace, Flickr, YouTube, del.icio.us og alle de andre, så er det allesammen produkter og services hvis primære opgave er at gøre vores digitale liv bedre, at give os en bedre oplevelse på internettet. De er ikke, som en af tingene fra artiklen, koblet op på en stregkodescanner formet som en kat.

Om de priser tingene bliver handlet til er for høje, er svært at sige. MySpace har jo unægteligt godt fat i brugerne, men uden at have vist sig i stand til at tjene penge, er det så $500.000.000 værd?
Og hvad med Flickr, det er helt sikkert et rigtig godt produkt med en rigtig god teknologi bagved, men mener at have læst (kan ikke lige huske hvor), at det rent faktisk kun sidder på 5% af det amerikanske marked for “online fotoalbums”. Simpelthen fordi, at en hel masse brugere allerede har haft uploadet og kategoriseret deres digitalebilleder et sted, og for at overtale dem til at skifte, med alt det besvær som det indebærer, skal man give dem en rigtig, rigtig god grund.
YouTube er måske endda endnu værre, de brænder for tiden penge af til båndbredde i vanvittige mængder, kombineret med at der muligvis kan være retsager på vej for brud på copyright lovgivningen, gør også deres fremtid lidt mere usikker.

Men, de har dog trods alt allesammen bevist at der er en stor brugermæssig interesse for deres produkter, og det er et rigtig godt skridt på vejen.

Nå, nok om eventuelle kommende bobler, jeg kan godt lide at være lidt nostalgisk, så hvis du selv kan huske flere af de fantastiske ideer fra de gode gamle dage, så smid endelig en kommentar :-)



Del:These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • del.icio.us
  • digg

Skriv en kommentar