Hvad er den egentlige baggrund for de valg vi foretager?

Du står ved grønthandleren, skal have noget frugt med hjem og har valget mellem en banan og et æble, men hvad vælger du?
Vælger du æblet fordi du fra barndomsben er blevet indoktrineret med “an apple a day keeps the doctor away”, eller vælger du måske bananen fordi din kæreste forleden kom med en henkastet bemærkning om at hun egentlig var ret glad for bananer?

Uanset hvad du vælger, så er vejen til at foretage et bedre valg, altid at være opmærksom på baggrunden for netop det valg.

Jeg har for nylig læst en bog der hedder Ambient Findability (tak for lån Søren), med undertitlen “What We Find Changes Who We Become”, hurtigt oversat og fordansket “Indlysende Findbarhed - Det vi finder ændrer hvem vi bliver til”.
Først og fremmest så er det en rigtig god og letlæselig bog, der på trods af det generelle emne om strukturering af information, er enormt letlæst og indeholder en masse gode referencer til alt muligt som har meget, meget lidt med søgning at gøre.

En af de referencer er til begrebet “Bounded Irrationality” eller på dansk “Betinget Irrationalitet”, læren om at vi meget sjældent foretager det bedste valg (hvad det så end måtte være), da vores valg altid er mere eller mindre påvirket af forskellige irrationelle faktorer.
De faktorer der listet i bogen er, igen hurtigt oversat til dansk

Forankring
Når vi står overfor et valg, er vores tanker overpåvirket af den første information vi finder. Det første indtryk og den første information forankrer efterfølgende vurderinger.

(Er det mig, eller er det at komme først i søgeresultaterne pludselig blevet endnu vigtigere?)

Bekræftelse
Gennem selektiv søgning og opfattelse, søger vi ubevidst information der bekræfter vores eksisterende syn på tingene og går uden om beviser der peger i den modsatte retning.

Hukommelse
Vi er ekstra meget påvirket af nylige eller dramatiske begivenheder. Repetition fra en eller flere kilder kan også påvirke opfattelse, hukommelse og vurdering.
(Bare tænk Irak og masseødelæggelsesvåben)

Status quo
Dem der træffer beslutninger hælder mod konservatisme, stilstand og alternativer der kan bevare status quo. Vi søger grunde til ikke at foretage os noget.

Gamle fejl
Fordi vi helst ikke vil erkende fejl, så træffer vi, bevidst eller ubevidst, nye valg der retfærdiggør tidligere beslutninger.

Da der naturligvis kan gå noget tabt i en oversættelse har jeg også smidt de originale punkter på engelsk ind i bunden af denne artikel.

Udover disse hovedsageligt ubevidste årsager tager vi naturligvis en masse andre ting i betragtning når vi foretager valg, men da de ubevidste netop er ubevidste, så er det jo rart at kunne være ekstra opmærksom på dem.

Når man så har fundet ud af, at de valg man foretager ikke er hensigtsmæssige, og at man måske har svært ved at ændre på valget alligevel, så kan man jo udsætte valget til et tidspunkt hvor man er “klogere”.

Tag for eksempel en af historierne fra denne artikel: The Marketplace of Perceptions
Her er der nogle bønder i Afrika, som godt ved, at hvis de får penge mellem hænderne, så får de brugt dem på tøj, alkohol og en masse andet, hvorfor de så ikke har nogen penge tilbage til forudsete vigtige udgifter, for eksempel den årlige indbetaling til børnenes skole.
For at forhindre sig selv i at foretage det dårlige valg at drikke pengene op, så har bønderne fundet ud af at plante ting, som først er klar til at blive høstigt omtrent samtidig som skolepengene skal betales. Høster de planterne tidligere har de ingen værdi, og derfor kan de ikke komme til at drikke pengene op.
Det synes jeg er en fascinerende lav-praktisk løsning på en kompleks problemstilling.

Hvorvidt eksemplet kan overføres direkte til din og min dagligdag tvivler jeg på, men jo mere vi er opmærksomme på faktorerne bagved vores valg, jo større er chance for at vi får sorteret nogle af de uheldige faktorer fra :-)

Bounded Irrationality
Kilde: Ambient Findability

Anchoring
When considering a decision, our minds are unduly influenced by the first information we find. Initial impressions and data anchor subcequent judgements.

Confirmation
Through selective search and perception, we subconsiusly seek data that supports our existing point of view, and avoid contradictory evidence.

Memorability
We are overly influenced by recent or dramatic events. Repetition from one or multiple sources can also influence belief, memory, and judgment.

Status quo
Decision makers exhibit a strong bias toward conservatism, inertia, and alternatives that perpetuate the status quo. We look for reasons to do nothing.

Sunk cost
Unwilling, conciously or not, to admit past mistakes, we make decisions in a way that justifies past choices.



Del:These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • del.icio.us
  • digg

    Relaterede artikler:
  • No Related Posts

Skriv en kommentar